دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از آن لغات جدیدی است که تا قبل از دهه 1990 میلادی وجود خارجی نداشت. کسب و کارها با کمک تیم بازاریابیشان با مشتریها ارتباط برقرار میکردند؛ مثل روزنامه، مجله، تلفن و تبلیغات تلویزیونی. اما حالا اینترنت، یک تنه جای تمامی موارد قبلی را پر کرده. ما در این مطلب میخواهیم از دیجیتال مارکتینگ بگوییم. بنابراین این مطلب مثل کتابچه راهنما برای کسانی است که دنبال جواب «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» میگردند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم سراغ تعریف دیجیتال مارکتینگ ویکی پدیا برویم، چنین تعریفی را خواهیم خواند:
«دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ به انگلیسی: Digital Marketing) یعنی بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از فناوریهای دیجیتال و اینترنت.»
بعد از این، دو خط دیگر هم میآید و از مزیت اینترنت به خاطر ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودنش میگوید. راستش این تعریف از دیجیتال مارکتینگ درست است اما به نظر من باید کمی بیشتر و بهتر دربارهاش نوشته میشد. برای همین، من هم پاراگراف زیر را برای تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اضافه میکنم:
دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی از طریق اینترنت. در بازاریابی ما از یک سری استراتژی و فوت و فن استفاده میکنیم تا پیام کسب و کارها را به مشتریان بالقوه برسانیم. حالا در این بازاریابی از مزایای اینترنت و کانالهای آنلاین مثل وب، ایمیل، شبکههای اجتماعی تبلیغات موبایلی استفاده میکنیم تا پیاممان را به جمعیت بیشتری از مشتریان بالقوه برسانیم. طبق آماری که منتشر شده، 56.7% جمعیت دنیا از اینترنت استفاده میکنند و این یعنی کلی فرصت!
تبلیغ قدیمی مجموعه هتلهای econo-travel در مجله national geographic سال 1978 میلادی
بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب/پرسونای شما در مکان و زمان درست است. این قانون برای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال هم صدق میکند. در دیجیتال مارکتینگ شما باید جایی حضور داشته باشید که مخاطبانتان هم هستند: یعنی اینترنت.
پس دیجیتال مارکتینگ یعنی مجموعه فعالیتهای فروش محصولات، کالا و خدمات از طریق کانالهایی مثل شبکههای اجتماعی، سئو، ایمیل و اپلیکیشنهای موبایلی. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ شامل هر نوع فرم بازاریابی است که به نوعی از دستگاههای الکترونیکی استفاده میکند.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟
چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟ جوابش را یک جورهایی در بالا گفتیم. با دیجیتال مارکتینگ به تعداد مخاطب بزرگتری دسترسی داریم که از طریق راههای سنتی مثل آگهیهای روزنامهای یا تبلیغات تلویزیونی امکانپذیر نبود. در دیجیتال مارکتینگ دقیقا میتوانیم مشتری و مخاطب موردنظرمان را هدف بگیریم و تبلیغات یا محتوا را فقط برای او نشان دهیم. به خاطر همین هزینهی کمتری خواهیم داشت و از طرف دیگر تاثیرپذیری بیشتری را شاهد خواهیم بود.
در فرآیند تصمیمگیری و خرید، وبلاگها نزدیک 63 درصد تاثیر بیشتری نسبت به روزنامهها دارند. از طرف دیگر هم روی رتبه گرفتن سایت و افزایش ترافیک تاثیرگذارند.
مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- دسترسی به گروه بزرگی از مخاطب از سراسر دنیا: مهم نیست مخاطب کسب و کار کجای این کره خاکی زندگی میکند، هرجا که باشد، ما میتوانیم با استفاده از کانالهای دیجیتال به او دسترسی داشته باشیم.
- مقرون به صرفه بودن خدمات دیجیتال مارکتینگ: با اینکه در دیجیتال مارکتینگ به گروه بزرگی از مخاطبمانمان دسترسی داریم اما هزینهی بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی نخواهیم کرد. حتی هزینهمان کمتر هم خواهد بود. معمولا هزینه تبلیغات روزنامهای، آگهیهای رادیویی و تلویزیونی و بنرهای بزرگراهها بسیار بیشتر از تبلیغات آنلاین در موبایلها و وبسایتهاست. از طرف دیگر ما میتوانیم با استفاده از تنظیمات قابل اندازهگیری برای نمایش تبلیغات آنلاینمان، هزینه کمپینها را هم مدیریت کنیم. مثلا در تبلیغات روزنامه ما نمیتوانیم تعیین کنیم که روزنامه را فقط افرادی بخرند که مشتری موردنظر ما باشند، چون چنین چیزی امکان پذیر نیست. اما در تبلیغات آنلاین مثل گوگل ادز یا اد نتورک های ایرانی میتوانیم گروه مخاطبمان را مشخص کنیم و فقط برای آنها پولی خرج کنیم.
خرید و فروش و واگذاری در بازاریابی سنتی
بنابراین با دیجیتال مارکتینگ ما میتوانیم محتوا و تبلیغات قابل اندازهگیری و منعطفی داشته باشیم که تهیه و ارسالشان به مخاطب هزینه به صرفهتری خواهد داشت.
- نتایج قابل اندازهگیری: اگر بخواهیم میزان تاثیرگذاری محتوایمان را مشخص کنیم، از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مثل گوگل آنالیتیکس و… به راحتی میتوانیم این کار را انجام دهیم. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به ما کمک میکنند که اطلاعات مخاطبمانمان را در قالب اعداد و نمودار داشته باشیم، بدانیم که از کجا ما را پیدا کردند، کدام صفحات سایت را دیدند، چه محصولاتی خریدند و چقدر سود کردهایم؟ در صورتی که در بازاریابی سنتی پیدا کردن جواب این سوالات با کمی سختی بدست میآید.
- محتوای شخصیسازی شده: تصور کنید فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. حالا میخواهید به کسانی که قبلا به سایت شما سر زدند و موبایلی را انتخاب و به سبد خریدشان اضافه کردند، مشخص کنید. این افراد بعد از این کار، موبایل را نخریدند و صفحه را ترک کردند. با استفاده از ابزارهای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ میتوانید پیامی شخصیسازی شده برای این دسته از افراد بزنید و به آنها بگویید که دوباره به سایت شما سر بزنند.
- ارتباطی بهتر و سریعتر با مخاطب/مشتری: دیجیتال مارکتینگ به ما کمک میکند که با مخاطبمان ارتباط لحظهای و بهتری داشته باشیم. از طرف دیگر این امکان را هم به آنها میدهد که با ما ارتباطی صمیمانهتر داشته باشند که بهترین مثالش را در استراتژی شبکههای اجتماعی خواهیم داشت.
1xbet promo code. Click Here:👉 http://https://www.lafp.org/includes/pages/1xbet-promo-code-1xbet-bonus.html